l   Praha - Příbram - Nová Hospoda

Novinky

Dálnice D4

Vybrán poradce pro dostavbu dálnice D 4

2. 8. 2017
Urychlit váznoucí dálniční výstavbu mají v Česku pomoci také soukromí investoři prostřednictvím modelu PPP. Ministerstvo dopravy nyní vybralo poradce pro dostavbu tímto modelem chybějících 32 kilometrů dálnice 4 mezi Milínem na Příbramsku a Miroticemi na Písecku.

„Poradcem bude sdružení společností White & Case, Obermeyer Helika a České spořitelny. Dalšími účastníky zadávacího řízení byla konsorcia vedená společnostmi PricewaterhouseCoopers, Deloitte a EEIP,“ sdělilo včera v tiskové zprávě MD.

Vítězné sdružení dostane za své poradenské služby 26 miliónů korun. „Proti původním předpokladům se nám tedy podaří ušetřit přes 50 miliónů. Vybraný uchazeč nám dostatečně vysvětlil, proč byla jeho nabídková cena stanovena tak nízko,“ uvedl ministr dopravy Dan Ťok.

Ministr ujistil, že v zadávacím řízení na poradce byly plně reflektovány předchozí výtky Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže (ÚOHS), na jejichž základě v roce 2003 sešlo, bylo původní zadávací řízení na poradce loni zrušeno.

„Pokud vše půjde podle plánu, dostavba D 4 bude moci být zahájena ve druhé polovině roku 2019. Kromě ní koncesionář zajistí také následný provoz a údržbu dálnice. Bude tak mít sám zájem na tom, aby stavba byla co nejkvalitnější, “ je přesvědčen Ťok.

Sdružení White & Case, Obermeyer Helika a České spořitelny se významnou měrou podílelo na loňském úspěšném uzavření koncesionářské smlouvy pro projekt PPP na stavbu obchvatu Bratislavy. Pro roli poradce mu tedy nechybějí potřebné zkušenosti.

„Uzavření koncesionářské smlouvy pro dostavbu dálnice D 4 lze očekávat na přelomu let 2018 a 2019. Podobně jako u dalších otevřených soutěží ale harmonogram může ovlivnit postup účastníků zadávacího řízení na poradce i samotného koncesionáře,“ upozorňuje Ťok.
Výstavba pak potrvá zhruba pět let. Po jejím dokončení se koncesionář bude 25 let o daný úsek starat a náležitě ho udržovat. Vynaložené finanční prostředky mu stát včetně přiměřeného zisku bude vracet z mýtného. Po uhrazení celé smluvně dohodnuté sumy převezme úsek mezi Milínem a Miroticemi do svého vlastnictví.

Vyvarovat se ovšem ministerstvo dopravy musí chyb z minulosti. Před lety totiž nevyšel vůbec první pokus využít v Česku model PPP. Vláda Miloše Zemana v roce 2002 rozhodla, že dálnici D 47 (Lipník nad Bečvou– Ostrava–Bohumín) vybuduje zmíněným modelem izraelská firma Housing & Construction. Uzavřená smlouva byla ale pro stát krajně nevýhodná a následující vláda Vladimíra Špidly ji proto v březnu 2003 vypověděla.

O levnější vybudování D 47, později přejmenované na D 1, se pak jako investor postaralo Ředitelství silnic a dálnic. Stát však musel Izraelce za zrušení smlouvy odškodnit částkou 600 miliónů korun.

První úseky D 4 byly u Prahy zprůjezdněny již v šedesátých letech minulého století. Z její 84 kilometrů dlouhé plánované trasy je zatím hotovo jen 47 kilometrů a dalších pět se staví.

Na dotaz Práva, jestli se pro dálniční výstavbu modelem PPP chystají i další projekty, odpověděl mluvčí MD Tomáš Neřold: „V tuto chvíli je podstatné dotáhnout PPP zdárně do konce na D 4. Pokud se tento způsob osvědčí, není vyloučen obdobný postup i pro dostavbu dálnice D7 mezi Slaným a průmyslovou zónou Triangle u Žatce. O tom ale už bude rozhodovat nová vláda.“

Zdroj: Právo
© 2016 Ředitelství silnic a dálnic ČR