Byla to velká sláva, když před rokem zprovoznili dalších pět kilometrů dálnice D4 kolem Dubence. Řidiči jedoucí z jihu Čech do Prahy či naopak to od té doby mají zase o něco pohodlnější a rychlejší.
Jenže 32 kilometrů dálnice mezí Příbramí a Pískem stále chybí. O dostavbu celého úseku rozděleného do pěti částí je však veliký zájem. Budovat je chtějí firmy z Evropy, Asie i Australané. Když vše půjde hladce, začne se stavět v roce 2020 a o dva roky později by mohlo být hotovo.
Ministerstvo dopravy spolu s poradenskými společnostmi před několika dny posoudilo obsah žádostí o účast ve výběrovém řízení a ze sedmi žadatelů nyní vybere čtyři zájemce. Vítěz by měl dálnici D4 nejen postavit, ale následně také dlouhodobě provozovat. Ministerstvo totiž akci připravuje formou projektu PPP.
„Na ministerstvu vybíráme firmy, které dostaví a budou 25 let provozovat zbývajících 32 kilometrů dálnice D4 z Příbrami směrem na Písek. O zakázku mají zájem společnosti z Německa, Francie, Španělska, ale také konsorcia turecko-italsko-nizozemsko-lucemburských firem nebo rakousko-australsko-španělsko-francouzského sdružení,“sdělil ministr dopravy Dan Ťok.
„Ze sedmi konsorcií vybereme čtyři, která budou soutěžit o zakázku. V roce 2020 by vítěz mohl začít stavět celý úsek najednou,“ dodal Ťok. O zakázku se hlásí i Britové a Izraelci.
Starosta Chýnova: Termín je reálný
Projekt PPP pro D4 spočívá v projektování, stavbě, financování, provozování a údržbě chybějící části D4 mezi Háji a Miroticemi, ale také v zajištění provozu a údržby na přilehlých částech dálnice a silnice první třídy v úseku Skalka – Háje a Mirotice – Krašovice.
Ředitelství silnic a dálnic mezitím pokračuje v přípravě tak, aby se podařilo například včas získat stavební povolení na všech pět chybějících částí. Nejdelším úsekem je v tomto případě Milín – Lety o délce 11,6 kilometru.
Díky nové komunikaci získají také obchvat Čimelice a Chraštičky, bezpečnější bude křížení u Letů.
Předseda Spolku pro výstavbu dálnice D3 a D4 Pavel Eybert se domnívá, že je termín zahájení v roce 2020 reálný i proto, že některé úseky již stavební povolení mají.
„Chci věřit, že se tentokrát povede projekt PPP dotáhnout do konce. Je to ale ošemetné, nemůžeme předvídat, jaké finanční nabídky udělají čtyři vybraní uchazeči a zda se někdo například neodvolá proti konečným výsledkům výběrového řízení,“ upozornil Eybert.